Home

Rabu, 28 Oktober 2009

Terbang tinggi di udara....Amali Flying Fox....

Selesai sudah amali ‘Flying Fox’ bagi pelajar Epjj dan PLK-PDRM yang telah diadakan pada 24 Oktober 09 yang lalu. Lokasi bertempat di padang belakang Pusat Kolam Renang, Uitm. Amali ‘Flying Fox’ pada hari itu bermula pada pukul 8.30 pagi. Namun aku tiba di lokasi yang dimaksudkan agak lewat pada hari itu atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Mujur setibanya aku di padang, mereka yang tiba awal dari aku baru sahaja memulakan aktiviti amali ini. Jadi tidaklah aku tertinggal seorang diri. Ketika aku sampai di padang, ramai pelajar lelaki sedang cuba mengikat tali pada batang pokok yang sesuai. Untuk mengikat tali pada batang pokok, kami terpaksa memerlukan tenaga yang ramai kerana tali yang diikat memerlukan ketegangan yang maksima serta simpulan yang kuat. Ianya adalah untuk mengelakkan daripada tali mengendur ke bawah ketika melakukan aktiviti ini. Dalam pada itu, ianya bertujuan untuk mengelakkan daripada sebarang risiko yang boleh mendatangkan bahaya dan kecederaan pada peserta.

Apabila tali siap dipasang, seorang yang bertindak sebagai 'Stopper' perlu berada di bawah untuk mengawal pergerakkan peserta. Ianya bertujuan untuk menjaga keselamatan para peserta dan untuk memberhentikan peserta dari pengelungsuran untuk sampai ke penamat. Bagi tujuan itu, tali perlu dipasang dibahagian yang menghampiri penghujung tali yang sedia tergantung dengan memasang dua ‘carabineer’ disetiap dua tali yang menghubungkan dengan tali gayutan. Untuk melakukan aktiviti ini , peralatan yang diperlukan adalah sama seperti aktiviti ‘Abseiling’, cuma ada beberapa peralatan tambahan yang diperlukan iaitu ‘Pulley’ dan ‘Sling’. ‘Pulley’ adalah alat yang dijadikan seperti roda yang digunakan untuk memudahkan pengelungsuran ketika melakukan aktiviti ini. Manakala ‘Sling’ digunakan sebagai pemegang kedua belah tangan untuk memudahkan peserta bergayut. Tidak dapat aku menganggarkan berapakah ketinggian dan jarak untuk ‘Flying Fox’ ini, namun keadaan tali yang tergantung pada dua batang pokok yang agak tinggi sudah cukup membuatkan hatiku berdebar-debar untuk melakukannya. Sebelum melakukan aktiviti ini, kami diwajibkan memakai harnest, helmet dan sarung tangan untuk langkah keselamatan.

Akhirnya tibalah giliranku untuk melakukan aktiviti ini. Aku terpaksa menapak naik ke atas bukit untuk ke tempat permulaan. Aku kemudiannya berdiri membelakangi sebatang pokok besar yang menuju ke arah penghujung dan telah dibantu oleh dua orang pelajar degree untuk memasang tali yang tersedia di badanku dan pada tali yang sedia tergantung. Sebelum melakukan pengelungsuran, aku wajib melaporkan diri kepada petugas yang berada di bawah bahawa aku telah bersedia untuk melakukannya. Apabila telah bersedia, aku melangkah perlahan-lahan dan apabila terasa diri telah tergantung, aku terus sahaja menaikkan punggung dan kaki membentuk huruf L supaya lebih mudah dan selamat dan terus sahaja mengelungsur. Terasa seperti aku berada di awangan sahaja ketika melakukan ‘flying fox’ ini. Seolah – olah aku terbang di angkasa. Wahhhh…..seronoknya walaupun ada juga cuaknya. Namun, baru sahaja aku terasa keseronokkannya, tiba-tiba sahaja aku diberhentikan dengan mendadak oleh ‘Belayed’ di bawah. Terkejut aku dibuatnya. Rupanya ada antara pelajar yang ingin tahu bagaimana jika hendak memberhentikan seseorang yang sedang melakukan pengelungsuran. Jadi aku lah yang menjadi demonya. Alhamdulillah akhirnya aku berjaya melakukan aktiviti ‘Flying Fox’ ini dengan selamatnya. Terima kasih kepada semua yang telah banyak membantu kami dalam menjayakan aktiviti ini. Kami mula bersurai meninggalkan padang tepat pada pukul 2.00 petang. Ini adalah aktiviti amali kami yang terakhir sebelum memulakan peperiksaan akhir nanti. Semoga ilmu-ilmu yang telah kami pelajari dan pengalaman yang diperolehi sepanjang mengikuti mata pelajaran ‘Outdoor Recreation’ ini dapat mempermudahkan kami menduduki peperiksaan akhir nanti. Insya’allah.

3 ulasan:

apaiA4 berkata...

Salam...
Rugi tak datang masa flting fox...
Tapi masih ingat lagi masa capsize kat tasik shah alam...huuuuh.Kalau tak silap dengan Umi masa tuu....puuuh nak naik kayak semula...tapi kita tak nangis cuma macam je kan....

apaiA4 berkata...

Salam...
Rugi tak datang masa flting fox...
Tapi masih ingat lagi masa capsize kat tasik shah alam...huuuuh.Kalau tak silap dengan Umi masa tuu....puuuh nak naik kayak semula...tapi kita tak nangis cuma macam je kan....

apaiA4 berkata...

Sorry..fying fox laaa.
tertekan 2 X...
Sorry ye kak...